Väčšina ľudí pod slovom vyhľadávač skôr poznajú Google ako nástroj na vyhľadávanie informácii stránok na internete.
Zadáte kľúčové slovo/slová, ktoré Vás zaujímajú a vyhľadávač Vám ponúkne výsledky vo forme zoznamu. Tento zoznam si tvoria vyhľadávače tak, že prehľadávajú všetky stránky na internete a indexujú si ich podľa vlastných pravidiel. Výsledky vyhľadávania môžu mať niekoľko odkazov, niekedy aj milióny.
Programy /roboty/ vyhľadávačov neustále aktualizujú svoju databázu, preto aj výsledky ktoré sa zobrazujú môžu byť v rôznom čase rôzne.
Aby používateľ mal prehľad o výsledkoch vyhľadávania, vyhľadávač zobrazuje vždy desať výsledkov na jednu stránku. Výsledky zoraďuje na základe vlastného odhadu relevantnosti jednotlivých webových stránok k zadaným kľúčovým slovám. Umiestnenie webovej stránky medzi prvých desať výsledkov vyhľadávania znamená niekoľkonásobné zvýšenie jej návštevnosti a v konečnom dôsledku aj vyšší počet potenciálnych zákazníkov.